Galleri

Sogneudflugt 2023

Grandækning

Stolaer kan præsten bruge - i lighed med messehagel - ved kirkens sakramenter; dåb og nadver. Farverne følger kirkeårets 5 liturgiske farver: lilla, grøn, hvid, rød, og sort.

Den violette/ lilla stola

Den lilla farve symboliserer ånd, alvor og anger. Den bruges i advents- og fastetiden, palmesøndag samt på store bededag.

Den grønne stola

Grøn er trinitatistidens og helligtrkongerstidens farve og symboliserer vækst både i tro og liv.

Den røde stola

Rød er ildens, blodets, kærlighedens og Helligåndens farve og symboliserer lidenskab. Den bruges til Pinse og 2. juledag.

Den hvide/gylde stola:

Hvid symboliserer renhed, glæde, hellighed og uskyld og er kirkens festfarve. Bruges bla.a juledag og 1. og 2. påskedag

Den sorte farve (denne stola/ messehagel har man sædvanligvis kun ved domkirker og evt. store by-kirker.

Sort er sorgens og dødens farve og bruges udelukkende langfredag.