Historien om mennesket bag gravstedet

Gravstedet i det nord-vestligste hjørne på kirkegården ved Brørup gl. kirke.
Gravstedet er iflg. kilderne valg med omtanke ”det mest ydmyge sted på kirkegården”.
Der er 3 gravsten på stedet, hvoraf den ældste nok er den, der falder mest i øjnene p.g.a. det specielle navn Ædle Veum.

ÆDLE VEUM 5/5 88   15/1 90 DØBT PÅ KLEVANG OG HENDES LILLESØSTER JUL 1884 VEUMHUS TIL HJEMMET HIST STÅR DER ÅBNE DØRE FOR DERFRA KOM DE OG DID DE FØRE

Ædle Veum (Busck Pedersen) blev født på Klevanggård i Eskelund den 5. maj 1888 og døbt på Klevanggård den 9. juni 1888 af præsten fra valgmenigheden i Askov. Hun døde dog allerede knap 2 år gammel og på hendes gravsten har man så også skrevet det dødfødte barn, som egentligt ville have været hendes storesøster, idet fødslen fandt sted i julen 1884 i Veum i Askov.
Ægteparret, som holdt meget af børn, fik til deres sorg, ikke flere børn, men havde gennem årene flere børn i pleje.

ANDERS PEDERSEN 1846-1921 AUGUSTA PEDERSEN F. BUSCK 20-11-1853 – 17-11-1927 JEG ER OPSTANDELSEN OG LIVET DEN SOM TROR PAA MIG SKAL LEVE OM JEG END DØR JOH XI 25
(lidt usikker på teksten, den er svær at læse)

Anders Pedersen blev født i Malling den 30. juli 1846, som søn af gårdejer Peder Andersen og hustru Birthe Marie Pedersdatter.
Han læste til cand,jur. i København, hvor han i studieårene hørte til en kreds af unge, som kom meget i Grundtvigs hjem. I 1874 kom han til Askov som lærer ved Askov Højskole, hvor han primært underviste i dansk lov og ret, men også i sprog, engelsk, tysk, latin og græsk.
Den 23. august 1879 blev han gift med Augusta Busck og brylluppet stod i Askov Højskoles gymnastiksal.
(Nanny) Augusta Busck blev født den 20. november 1853 i Brøndbyvester, som yngste barn af Grundtvigs ven, præsten Gunni Busck og dennes 2. hustru Juliane Marie Bech.

Augusta havde fortrinlige evner og lyst til at læse og lære. Hun havde bogstaveligt siddet på skammel ved Grundtvigs fødder og lyttet til samtalen, der aldrig gik i stå, mellem ham og hendes far, men hun havde også ofte besøgt sin moster, som var bestyrer på en asylskole, foruden hun havde dygtiggjort sig i husligt arbejde og håndgerning.

I 1876 fulgte Augusta sin mor, der på det tidspunkt var enke, til ejendommen Skovgård mellem Askov og Estrup, hendes bror Johannes havde i 1875 købt Klevanggård i Eskelund og hendes søster Molly var gift med lægen Bo Bojesen, som var lærer ved Askov Højskole, og derfor bosat i Askov. Augusta tog dog videre til Skibelund, hvor hun var medhjælper på Georgina la Cour og Knud Pedersens skolehjem (senere Skibelund Efterskole), men snart blev hun og Anders Pedersen forlovede.

Efter brylluppet byggede Augusta og Anders Pedersen deres første hjem ved Askov Højskole, huset Veum (oldnordisk ord for helligdom/tempel). Her boede de frem til 1885, hvor de flytttede til Klevanggård, som de overtog efter Augusta bror Johannes. Han havde svært ved, at få økonomien til at hænge sammen og Anders Pedersen havde, over tid, sat en del penge i gården. I de første år fortsatte Anders Pedersen som lærer ved højskolen i Askov, men fra 1890 var han udelukkende landmand, skønt han vist ikke ligefrem var den dygtigste landmand. I 1903 overtog deres forkarl Laust Fredslund Klevanggård, og Augusta og Anders Pedersen byggede endnu et Veum i et hjørne af Klevanggårds jorder, nemlig Lille Veum. Her boede de frem til deres død i henholdsvis 1921 og 1927.

Anders og Augusta Pedersen omtales ofte som et lidt mærkværdigt ægtepar. Anders Pedersen var en høj og meget tynd mand, en ”munkestreng planteæder” og Augusta den lille trinde kone, men begge var stærkt opfyldte af og trofaste mod Grundtvigs tanker, og det var deres oprigtige ønske og glæde at udbrede dette rige åndelige liv. De kaldte ofte til møder med mange af tidens fremmeste mænd og kvinder, men Augusta yndede også at samle lokale folk, og her specielt børn, til oplæsninger og ikke mindst fortællinger i Lille Veum store hall.

NANNY BUSCK 11 – 12 1888 9 – 7 1987

Ved Augusta Pedersen død i 1927 overgik Lille Veum til Ingeborg Busck, datter af Augustas bror Johannes (som tidligere ejede Klevanggård). Hun var uddannet sygeplejerske og gennem mange år passede hun familiens syge, gamle og svagelige medlemmer, og således havde hun også passet Augusta på Lille Veum.

Året efter, i 1928, rykkede Ingeborgs lillesøster Nanny Anne Busck ind på Lille Veum sammen med børnene fra børnehjemmet ”Guds gave” på Ærø.  Nanny havde lært børnesygepleje på Rigshospitalet efter flere år som medhjælper på både børnehjem og spædbørnshjem og købte derefter børnehjemmet ved Marstal på Ærø. Nanny drev herefter børnehjemmet på Lille Veum i mange år frem til 1950, hvor hun måtte lade det ophøre p.g.a. et svageligt helbred og hun flyttede til Lindegården i Vejle (i dag et plejehjem og jeg vil tro, at det har været noget i den stil allerede i 1950, men jeg har ikke kunnet få bekræftet, om hun levede der helt frem til sin død). Hun levede dog fremdeles i 37 år herefter, døde som 99-årig og blev begravet i Anders og Augusta Pedersens gravsted på kirkegården ved Brørup gl. kirke.

Udfyld formular

Vi har brug for lidt praktisk information fra jer. Udfyld derfor venligst formularen og så kontakter vi jer.

Folkekirken om dåb

Hvis I gerne vil vide mere om dåben, så læs med her.

Godkendte navne

Vejledning om navne fra Familieretshuset.